Berlijn met regen is ook tof

9 september 2019 - Berlijn, Duitsland

'Het wordt niet koud maar wel nat, daar moeten we toch een beetje rekening mee houden vandaag schatje.' Dat is voor ons geen probleem, we hadden leuke dingen voor buiten maar ook voor binnen op ons programma staan. Gewapend met de paraplu's in de hand gingen we op pad. Vandaag zouden we het DDR museum een bezoekje gaan brengen en als het enigszins droog was het Mauer Denkmal aan de Bernauer Strasse, waar we eerder langs reden bekijken. Met een pijnstiller achter de knopen reden we naar het DDR museum, waar we echt om de hoek konden parkeren in een garage. We liepen een kleine 500 meter en gingen een trapje af, het museum ligt aan de oever van de Spree, tegenover de Berliner Dom. 'Oh kijk wat leuk, je kan zelfs een rondvaart maken!' We keken elkaar aan en dachten beiden ja, we zitten droog en je ziet een stukje Berlijn wat je anders niet ziet. Maar eerst hop terug in de tijd. Het is een leuk, interactief maar wel een klein museum. Bij binnenkomst zie je de oude Trabant al staan, met simulator. Nou ik weet wel dat Dirk nooit zijn rijbewijs moet gaan halen, bij de eerste les richt hij al voor 50 ruggen schaden aan en zeker te weten dat er enkele voorbijgangers een bezoekje dienen te brengen aan de SEH als ze dat überhaupt al mogen halen! Veel luikjes en kastjes kunnen open om je nog meer informatie te verschaffen. Er zijn kamers nagebouwd om te laten zien hoe men leefde. Ga er eens naartoe op een regenachtige dag en steek de straat over om een rondvaart te maken over de Spree. Wij hadden gelukkig geen audio tour maar een echte gids die ons precies kon vertellen wat er allemaal te zien was. We voeren ook langs het parlement, met meerdere parlementsgebouwen die ondergronds via tunnels te bereiken zijn. Als Angela Merkel via de loopbrug moet om naar haar helikopter te gaan merk je dat niet eens, als een ander staatshoofd komt dan wordt de Spree een dagdeel afgesloten voor alle vaartuigen omdat er gezocht wordt naar bommen. Kijk dat zijn van die weetjes die krijg je niet te horen via het bandje van de audio tour.

DDR museumMijn hard ging sneller kloppenEen cel, tja moet je maar niet afluisterenOp de route langs de SpreeBerliner DomDe muur aan de Oost kantTer vervanging van de muurVerzoeningHier heeft de muur gestaanSelfie bij de muurDDR museumSprong naar de vrijheid

Uiteindelijk werd het toch nog droog en konden we nog naar de Bernauer Strasse. Er zijn velen die de vlucht naar het Westen hebben weten te maken, niet allen overleefden de vlucht. Een beroemde foto is de sprong naar de vrijheid van een militair, Hans Conrad Schumann die tijdens zijn sprong zijn geweer laat vallen en zo weet te vluchten naar het Westen. Er lag alleen nog prikkeldraad en er stond nog geen muur. Zo werd een regenachtige dag in Berlijn een prachtige dag waarin wij veel informatie hebben mogen krijgen, daar genieten wij van. Morgen is het weer een mooie dag met zon, we gaan wederom naar Potsdam, omdat we nog niet de helft hebben gezien.

Dirk en Sylvia

1. Thea:
    10 september 2019
    Hallo Sylvia, jullie hebben een wereld vakantie kom je nog wel naar huis........ die foto's zijn fantastisch vooral de krulspelden neem die maar mee naar huis. Hihihi. Elke avond verheug ik mij weer op jouw reisverhaal. Hartstikke goed. Liefs Thea
  2. Sylvia Hartman:
    10 september 2019
    Ja tuurlijk kom ik wel weer eens naar huis, morgen nog 1 blogje over vandaag en dan ben ik bang dat het er alweer op zit. Het is een fantastische vakantie, zoveel gezien en gedaan. Vrijdag kom ik gezellig weer bij je langs, helaas mocht ik die haarspulletjes niet mee naar huis nemen hahaha
  3. Thea:
    10 september 2019
    Ik vind het zo fijn voor jullie dat jullie zo genieten. Het is dik verdiend. Allebei hard gewerkt daarom is het zo leuk dat het zo geslaagd is.
  4. Sylvia Hartman:
    10 september 2019
    Zeker weten dat het is geslaagd ;-)
  5. Joanne Wassenburg:
    11 september 2019
    Denk dat ik toch nog een keer naar Berlijn wil.
    Heb toen veel gezien maar lang niet alles.
    Jouw verhalen maken mijn nieuwsgierigheid wakker.🙈😻