Berlijn; Unter den Linden

5 september 2019 - Berlijn, Duitsland

Eindelijk is het dan zover, onze lang verwachte trip richting Berlijn zou vandaag beginnen. Dirk had geen mooier verjaarscadeau kunnen krijgen dan een prachtige dag in Berlijn. Op het programma staan dan ook veel bezienswaardigheden die veelal gerelateerd zijn aan oorlogen; zowel de Tweede Wereldoorlog als de Koude oorlog komen dan ook ruimschoots aan bod. Maar wij zullen Dirk en Syl niet zijn als dit niet gladjes verloopt, als een Duitsche 'Tiny en Lau' gaan wij na een heerlijk ontbijt (made by Silly) op weg naar het station 5 minuten van ons huisje... nou dat begon al goed, nergens dat stationnetje te vinden. Dan het volgende stationnetje maar proberen. Naast mij begint 'Lau' al te mekkeren dat we (al wijzend op zijn horloge) het niet gaan redden want de trein gaat over 10 minuten al pleite. Ik rij nog eens een rondje, kan wel ergens mijn auto kwijt maar moet daarvoor betalen, al zou ik niet weten hoe want waar staan de betaal automaten dan? We besluiten om gewoon naar Berlijn te rijden en de Rio in de parking te stallen, we zien wel hoeveel dat ons gaat kosten. Zo gezegd zo gedaan, de Rio staat veilig in een Qpark en wij gaan naar boven en staan met onze giechel voor, je raad het nooit, de Primark. Had ik verdorie gewoon hier die witte gympen kunnen scoren! Ennieweej, we hadden een perfecte marker om Rio weer terug te vinden, het avontuur kon beginnen. We besluiten als eerste ons innerlijke mens te verwennen met een heerlijke Berliner bol, het is tenslotte de verjaardag van mijn lieverd.

Berliner bollenBrandenburger TorPiet PiraatNeue WacheWall of LoveSelfietimeFernsehturm in de buurt van de Alexanderplatz

Eenmaal uit de garage  staan daar dubbeldekkers die je een prachtige rit door Berlijn beloven. Daarvoor moet je eerst een minder prachtige rit richting je portemonnee maken,  dat hebben we dus mooi niet gedaan. Voor €7,- pp brengt het OV je overal waar je moet zijn en onvoorbereid naar Berlijn gaan is wel het domste wat je kan doen... goed voorbereid brengt soms ook enige stress met zich mee, daar kunnen wij over mee praten. Je wilt een dagkaart voor het OV kopen, waar moet je dan zijn? We stappen in de eerste de beste tram en zie daar, onze oplossing hangt als in de vorm van een automaat in de tram. Wij beginnen als een gek klein geld in dat apparaat te storten en hebben al snel het eerste kaartje. Dan horen we de oproeper zeggen dat het de eindhalte is... ships dan moeten we wel opschieten om kaartje nummer 2 te bemachtigen. Het kleingeld was wel heel klein, iets met stuivers en 10 centen. 'Heb jij nog wat in de voering van die tas zitten, ik ben leeg' zegt manlief. Ik duik mijn Mary Poppins tas in en vind warempel nog wat in de voering. Vlak voor we eruit moeten hebben we dan eindelijk twee dagkaarten voor het OV. We stappen uit en de thee van vanmorgen wilt nu mijn lichaam al verlaten, dus gaan we op zoek naar een toilet. Ik duik een koffiecorner in met de laatste 50 cent in mijn hand. Ik ga de wc in en wacht op mijn beurt. Komt er vlak achter mij een klein pittig dametje de wc in lopen. Gewapend met een bezem zegt ze nogal pinnig... 'Fünfzig cent bitte!!' Ik gooide nog net mijn handen niet in de lucht en zei; 'Ja, habe Ich hier'... zo dat kwam er rap uit en nog wel in het Duits ook! Nadat ik het geld had gegeven mocht ik mijn ochtend thee eindelijk lozen, wat een opluchting. Wij konden weer verder op onze Berlijn tour en hebben de bus genomen naar de Neue Wache Unter den Linden en moest gelijk denken aan Klein Orkest, Over de Muur. Verder hebben wij het Reichstag gebouw, de Brandenburger Tor, de plek bezocht waar de Führerbunker onder de grond heeft gezeten, langs het Holocaust monument gelopen en we hebben Checkpoint Charly natuurlijk bezocht. Ook de Wall of Love hebben we gevonden, een kleurrijke zachte knuffelmuur. Er zitten 7000 pompoms op de muur, echt een geweldig gezicht. Met ruim 13.000 stappen hebben wij een enerverende dag achter de rug, Op naar het volgende avontuur, morgen gaan we naar Potsdam, we zijn benieuwd!

Dirk en Sylvia

1. Thea:
    6 september 2019
    Wat een heerlijke dag hebben jullie gehad. Het begon misschien wat onrustig, maar uiteindelijk was het top. Fijne avond. Kijken jullie ook voetbal....... en tot morgen Thea
  2. Sylvia Hartman:
    6 september 2019
    Wij liggen ook voetbal te kijken, het is nog niet veel hè
  3. Joanne Wassenburg:
    7 september 2019
    Gaaf is dat hè. Helemaal met mooi weer.
    Ben benieuwd naar jullie volgende avonturen ❤💙
  4. Sylvia Hartman:
    7 september 2019
    We hebben tot nu toe alleen maar mooi weer. Niet te heet, zon wat willen we nou nog meer. Vanavond een blog over Sans Sousi