Laatste dag in Potsdam

10 september 2019 - Potsdam, Duitsland

Onze laatste dag in deze prachtige omgeving en die wilde wij rustig doorbrengen. Ja dag, het was weer prachtig weer en dan willen we met onze gat voor Netflix gaan liggen luimen? Noway, we wilde dolgraag nog terug naar Potsdam. Naast park Sans Souci was er nog veel meer moois en dat wilde we eigenlijk toch nog wel gaan bezichtigen. Dus na ons ontbijt zijn we weer richting Potsdam gereden waar we zijn gestart bij Neues Palais. Helaas voor ons was het paleis gesloten maar hebben we het wel van de buitenkant mogen bewonderen. Frederik de Grote heeft er zelf nooit gewoond, het diende meer als gastenverblijf... zo jammer dat hij ons niet heeft uitgenodigd. Onze weg vervolgden we naar Cecilienhof, waar in 1945 de conferentie van Potsdam plaats vond. Daarbij waren Stalin, Truman en Churchill aanwezig. In veel van de paleizen kan je een audio tour doen, in Cecilienhof hadden ze ook een Nederlandse versie. Het is allemaal wel leuk die vreemde talen, maar dit was best ingewikkelde materie die ik in het Nederlands heel goed kon volgen, wat mij in een andere taal minder was gelukt.

Neues PalaisNeues PalaisUniversiteit bij Neuwe Palais

CecilienhofCecilienhofConferentietafelConferentie van Potsdamjoseph-stalin-harry-truman-and-winston-churchill-at-the-potsdam-conference_u-l-pt8e3n0CecilienhofCecilienhof

PotsdamPotsdamSt NicolaikircheGeneraal von SteubenBrandenburger Tor Potsdam

Verder hebben wij een beetje rond gewandeld en dan kom je van alles tegen, zo ook het zusje van de Brandenburger Tor in Berlijn, deze staat op een plein in Potsdam, geweldig. Wat eerst als luie dag op de bank dag zou worden is een interessante dag vol informatie geworden en wederom hebben we weer genoten. Morgen beginnen we aan de terug reis, alle tassen staan alweer klaar om in de auto gezet te worden. Morgen gaan we naar Ivo, Linda en de kids in Lichtenfels, zij hebben de stap gezet om het Zoetermeerse te verruilen voor het mooie Lichtenfels. We hebben elkaar al veel te lang niet gezien en hebben er heel veel zin in!

Dirk en Sylvia

1. Samantha koornneef:
    12 september 2019
    Alvast een fijne terug reis gewenst.
  2. Thea:
    12 september 2019
    Hallo Dirk en Sylvia, goede reis terug. Liefs Thea.
  3. Sylvia Hartman:
    13 september 2019
    We zijn veilig thuis aangekomen, de eerste was zit al in de was, het gewonen leven gaat weer beginnen ;-)
  4. Lenie:
    13 september 2019
    Wat fijn dat jullie het zo naar je zin hebben gehad wel verdiend zou ik zeggen jullie zijn lieve schatjes welkom thuis weer gr Rien & Lenie.
  5. Joanne Wassenburg:
    13 september 2019
    Inmiddels zijn jullie veilig thuis.
    Wat een geweldige avonturen hebben jullie beleefd.
    Heb genoten van je verhalen. Toppie. 😍❤
  6. Sylvia Hartman: